W jakim stanie psychicznym są uczniowie i nauczyciele? Ruszają badania we wszystkich sopockich szkołach

W sopockich szkołach rozpoczynają się badania kondycji psychicznej uczniów i nauczycieli. Prowadzony na szeroką skalę projekt pomoże określić, z jakimi problemami zmaga się społeczność szkolna i jak zmieniały się one w czasie pandemii.
Zobacz wideo

Badania mają formę szczegółowej ankiety przygotowanej przez specjalistów z Uniwersytetu SWPS. Poza pytaniami związanymi bezpośrednio z samopoczuciem i ze zdrowiem psychicznym, zawiera ona zagadnienia uwzględniające potencjalne konflikty, sytuacje zagrożenia czy uzależnienia. Młodzież - od siódmej klasy szkoły podstawowej - będzie mogła też odpowiedzieć na pytanie o to, czy dostrzega jakieś sytuacje dyskryminujące osoby LGBT.

- Naszym celem jest bardzo szeroka diagnoza dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży, ale także rodziców i nauczycieli - tłumaczy w rozmowie z TOK FM wiceprezydentka Sopotu Magdalena Czarzyńska-Jachim. Jak dodaje, badania są dobrowolne. 

- W zeszłym roku wzięło w nich udział ponad 2200 osób, w tym niemal 1500 uczniów. To jedna trzecia dzieci i młodzieży uczęszczających do publicznych szkół w Sopocie - wylicza wiceprezydentka. - To jest bardzo duża próba i możemy mieć naprawdę realny obraz sytuacji w sopockich szkołach. Wtedy możemy dobrze reagować - dodaje.

Czy będzie lepiej niż w pandemii?

Sopockie badania można uznać za unikatowe zarówno ze względu na liczbę przebadanych dzieci, ale też na okres, w jakim zostały przeprowadzone. Pierwsze odbyły się w roku 2020, w czasie poprzedzającym pandemię w Polsce, drugie - w okresie zdalnej nauki. Wtedy wyniki były bardzo niepokojące.

- Okazało się że 30 procent młodzieży w wieku nastoletnim miało mocno obniżony nastrój - przypomina Czarzyńska-Jachim. - Z drugiej strony okazało się, że co czwarty nauczyciel miał dosyć niską motywację do pracy. Mam nadzieję, że teraz będzie lepiej. Nie tylko dzięki temu, że pandemia w dużej mierze odpuściła, ale także dlatego, że wdrożyliśmy wiele projektów i programów wspierających - nadmienia nasza rozmówczyni.

Czas na zmiany w podejściu do zdrowia psychicznego

Porównanie kondycji psychicznej uczniów z okresu pandemii do wyników rozpoczętych właśnie badań może być przydatne w opracowywaniu propozycji uzupełniających system edukacji w Polsce o elementy dotyczące zdrowia psychicznego. - To jest bardzo dobry materiał - potwierdza wiceprezydentka. - Do tej pory ten temat, muszę to powiedzieć z przykrością, jest trochę traktowany po macoszemu. My w Sopocie bardzo mocno wspieramy pedagogów i psychologów w każdej szkole. Dodatkowo wprowadziliśmy pedagogów i psychologów do przedszkoli - podkreśla Czarzyńska-Jachim.

- Za tym musi iść jednak cały system dalszego wsparcia, bo szybka diagnoza w środowisku szkolnym jest bardzo ważna. Często potrzebna jest specjalistyczna pomoc łącznie z pomocą psychiatryczną, a tutaj mamy niestety w Polsce katastrofę - podsumowuje.

Badania w szkołach będą trwały do pierwszych dni maja. Raport z konkretnymi wnioskami dla dyrekcji placówek ma być gotowy przed końcem roku szkolnego.

DOSTĘP PREMIUM