Koleje Zachodniopomorskie? Marszałek rozważa zerwanie współpracy z POLREGIO i powołanie własnej spółki

Pociągi regionalne jednak wyjechały w poniedziałek na tory. W piątek wieczorem udało się zażegnać widmo 24-godzinnego strajku konduktorów i maszynistów. Wywalczyli oni 400 zł podwyżki (z wyrównaniem od stycznia) w tym roku i 300 zł - w przyszłym roku. Nie oznacza to końca zamieszania. Zachodniopomorski marszałek rozważa zerwanie współpracy z POLREGIO i powołanie własnej spółki.
Zobacz wideo

Spór kolejarzy z władzami spółki POLREGIO trwa od wielu tygodni, w tle są pieniądze. Ostatecznie za wynegocjowane podwyżki zapłacą samorządy województw. Nie wszystkie regiony są "za" takim rozwiązaniem. Jak wyjaśnia zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz: "Przy okazji próbuje nam się dorzucić jeszcze bardzo dużą ilość kosztów, które są niezasadne".

- Samorząd Województwa wyliczył, że wywalczone przez konduktorów i maszynistów podwyżki to w tym roku koszt 4 mln złotych, a POLREGIO podsuwa nam do podpisania aneks zwiększający wydatki o 30 milionów złotych. To nie jest poważne traktowanie - denerwuje się marszałek.

Pociągi należą do województwa

Zachodniopomorskie ma mocną kartę przetargową w negocjacjach - własne pociągi. Dzięki środkom unijnym w ostatnich latach udało się wymienić cały tabor. Na torach pojawiły się nowoczesne szynobusy, także w wersji hybrydowej. Samorząd zainwestował w to ponad miliard złotych.

- Mamy swoje pociągi i jeśli będzie trzeba, to będziemy chcieli przejąć załogę zachodniopomorskiego oddziału POLREGIO, bo bez ludzi tego się zrobić nie da, i po prostu sami zarządzać przewozami regionalnymi - kwituje Olgierd Geblewicz.

Kiedy Koleje Zachodniopomorskie?

Marszałek nie chce deklarować daty, od kiedy pociągi mogłyby jeździć pod szyldem nowej, lokalnej spółki. Deklaruje za to chęć dalszych rozmów z władzami POLREGIO. - Cieszę się, że nie doszło do strajku. Teraz jest czas na rozmowy i negocjacje. Od ich wyników będzie zależało, w jakim kierunku pójdziemy jako województwo - mówi marszałek.

Na organizację regionalnych przewozów kolejowych na ten rok na Pomorzu Zachodnim zabezpieczono środki własne województwa w wysokości 116,5 mln zł. Zaproponowany przez POLREGIO aneks oznaczałby zwiększenie wydatków województwa do kwoty ponad 148 mln zł, co przekracza o ponad 30 mln zł możliwości budżetu jednostki.

Propozycja spółki - oprócz zwiększenia kosztów wynagrodzeń w Zachodniopomorskim Zakładzie POLREGIO o 7,8 mln zł w 2022 roku (miesięcznie ok. 1000 zł/etat) - przewiduje wzrost szeregu innych kosztów, niekiedy uzasadnionych w sposób enigmatyczny, np. niemal dwukrotny wzrost kosztów zarządzania.

DOSTĘP PREMIUM