Żaden region nie będzie mieć takiej sieci tras rowerowych. "Nikt nie jedzie tak szybko jak my"

Powstaną kolejne setki kilometrów Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Docelowo będzie to 1500 kilometrów. W wielu miejscach drogi połączą się z niemiecką siecią tras rowerowych.
Zobacz wideo

Budowanie wojewódzkiej sieci tras rowerowych trwa od lat. W 100 procentach gotowych i oddanych do użytku jest już 630 kilometrów tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim. W fazie realizacji jest kolejnych 250 kilometrów. Niedawno zapadła decyzja o budowie kolejnych sześciu ważnych szlaków za bagatela 434 mln złotych. Powstaną m.in.: Trasa Doliny Rzeki Płoni z Barlinka do Szczecina czy Trasa Pałaców i Zamków na odcinku Koszalin - Polanów.

- We współpracy z niemieckimi samorządami chcemy również zbudować i promować trasę Berlin-Szczecin-Kołobrzeg, która ma przeogromny potencjał - mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. Ciekawą nazwę ma kolejna planowana Trasa Zwiniętych Torów na odcinku Świdwin - Połczyn-Zdrój - Barwice - Grzmiąca. Powstaną także: Trasa Doliny Regi i Drawy na odcinku Gryfice - Mrzeżyno oraz Trasa Wału Pomorskiego na odcinku Marszewo - Polanów. - Jeżeli chodzi o rozwój dróg rowerowych, nikt nie jedzie tak szybko jak my - przekonuje marszałek.

Docelowy układ wszystkich rowerowych tras turystycznych na Pomorzu ZachodnimDocelowy układ wszystkich rowerowych tras turystycznych na Pomorzu Zachodnim Urząd Marszałkowski

Cykliści zachwyceni, liczniki nie kłamią

Docelowo sieć tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim ma obejmować łącznie 1500 kilometrów. Sporo tras już jest gotowych. Jadąc trasą Velo Baltica, poczuć można morski wiatr we włosach. Gotowe lub niemal gotowe są także Trasa Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak czy Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego. Niebawem zostanie domknięty około 25-kilometrowy odcinek nadbałtyckiej trasy Velo Baltica. Na początku lipca gotowa ma być droga rowerowa z Dziwnówka do Łukęcina. Oznakowanie zyska również droga z Dziwnowa do Dziwnówka.

Trasa biegnąca wybrzeżem Bałtyku wzmacnia potencjał turystyczny nie tylko nadmorskich miejscowości, ale całego regionu. Każdego roku Velo Baltica przyciąga setki tysięcy rowerzystów. Potwierdzają to dane z liczników zainstalowanych w kilku punktach, od Świnoujścia po Darłowo. Z danych za rok 2022 widać, że w niektórych punktach pomiarowych nastąpił kilkunastoprocentowy wzrost natężenia ruchu w porównaniu z 2021 rokiem. I nawet kilkudziesięcioprocentowy skok od czasów przed pandemią COVID-19.

Taki progres widać na trasie między Kołobrzegiem a Mielnem. Licznik w Sarbinowie w 2022 roku zliczył 199 875 rowerzystów. Przed pandemią (2019) było 67 715 osób. Tendencja wzrostowa utrzymuje się również w punkcie pomiarowym przy polsko-niemieckiej granicy, gdzie w zeszłym roku licznik pokazał blisko 800 tysięcy rowerzystów!

Jedzie nowe

Jedną z ciekawszych nowych propozycji dla cyklistów będzie budowa trasy Berlin - Szczecin – Kołobrzeg, finansowana z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego oraz z programu INTERREG.

Trasa, która połączy stolicę Pomorza Zachodniego, stolicę Niemiec i popularny nadbałtycki kurort, będzie miała formę pętli. Południowa odnoga prowadzić będzie przez Siekierki, Trzcińsko-Zdrój, Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Drawsko Pomorskie (wspólny przebieg z Trasą Pojezierzy Zachodnich), a od Złocieńca do Kołobrzegu włączy się w Stary Kolejowy Szlak.

Północna odnoga ma przebiegać przez polsko-niemiecką granicę w okolicach miejscowości Pargowo, a dalej przez Szczecin, Stepnicę, Golczewo, Gryfice, Gościno. Przy czym na odcinku Stepnica - Skrzydłowo koło Rymania wymagała będzie budowy od podstaw.

- To duże wyzwanie inwestycyjne, ale warto je podjąć, bo nowo budowany odcinek obejmie kilka gmin, które są mocno zaangażowane w rozwój infrastruktury rowerowej - wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj. - Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego rozwija się dzięki dobrej współpracy z lokalnymi samorządami. Przygotowując kolejne projekty, chcemy docenić te gminy, które już podjęły wysiłek finansowy, które budują drogi rowerowe na swoim terenie. Nowe trasy pozwolą "spiąć" je w większą całość - dodaje.

Konsultacje z gminami dotyczące poszczególnych tras już się rozpoczęły i potrwają kilka miesięcy. Zaplanowane są również spotkania z niemieckimi samorządowcami. Pierwsze z przedstawicielami gmin i powiatów Brandenburgii już się odbyło.

TOK FM PREMIUM