Cena paliwa w Polsce. Kiedy spadnie? Prognozy nie są dobre. W 2023 może być jeszcze gorzej
Tarcza antyinflacyjna obowiązuje do 31 grudnia 2022 r. Po tym terminie, jeśli rząd nie wydłuży jej po raz kolejny (a na pewno nie przedłuży jej w obecnym kształcie) to na stacjach benzynowych pojawią się ceny wraz z pełnym VATem 23%. Co to znaczy dla przeciętnego kierowcy? Jedno. Będzie drogo, jak nigdy dotychczas.
Dziennikarze serwisu auto-swiat.pl przeanalizowali sytuację na rynku paliw i nie mają dla kierowców dobrych wiadomości.
- To, że na stacjach paliw jest drogo, nie oznacza, że nie może być jeszcze drożej. Źle jest już dziś, bo według najnowszych danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego ceny paliw netto w Polsce przekroczyły średnią unijną (104 proc. dla Pb95 i 102 proc. dla ON). Są wyższe niż w wielu innych europejskich krajach – czytamy w portalu.
Potwierdzają to dane z publikacji "Weekly Oil Bulletin" przygotowanej przez Komisję Europejską.
- Wynika z niej, że 31 października br. ceny benzyny w Polsce (1,01 euro za litr) nie tylko prześcignęły te w Niemczech (0,98 euro za litr), ale uplasowały się na 3. pozycji wśród krajów UE. Bez uwzględnienia podatków litr Pb95 kosztuje więcej tylko w Danii (1,03 euro za litr) i Estonii (1,04 euro za litr)! Olej napędowy mamy nieco tańszy (1,27 euro za litr) w skali UE – droższy jest w Luksemburgu, Grecji, Niemczech, Finlandii i Belgii – czytamy na stronie auto-swiat.pl.
Aktualne ceny paliwa na stacjach od 7 do 13 listopada 2022
Według danych portalu e-petrol.pl średnie ceny paliw na polskich stacjach w tygodniu od 7 do 13 listopada 2022 wynoszą:
Pb98 - 7,29-7,42 zł
Pb95 - 6,54-6,67 zł
Diesel - 7,88-8,02 zł
LPG - 2,93-3,02 zł
Dlaczego ceny paliwa w Polsce są tak wysokie? Ekonomiści wyjaśniają
Ekonomiści uważają, że drogie paliwa w naszym kraju to pokłosie m.in. odejścia od importu ropy i paliw z Rosji.
- Rafineria, na przykład płocka, sprzedaje paliwo po cenie takiej, która równoważy cenę paliwa sprowadzonego z zagranicy. Oprócz ceny ARA bierze się też pod uwagę koszty dowiezienia paliwa w określone miejsce. A te koszty od czasów wojny wzrosły. My wcześniej sprowadzaliśmy paliwo z kierunku wschodniego. To był wtedy alternatywny koszt. Podobnie działały wszystkie kraje bałtyckie: Litwa, Łotwa, Estonia, ale są też Niemcy, jest Dania i Holandia. Teraz niemal wszyscy sprowadzają z innego kierunku, co jest zdecydowanie droższe, a Polska czy kraje bałtyckie są od tego innego kierunku dalej. Dlatego nam koszty wzrosły najbardziej - komentował niedawno w Business Insider Polska Adam Czyżewski, ekonomista PKN Orlen.
Kolejną przyczyną może być wzrost eksportu oleju napędowego do Ukrainy, który według danych Eurostatu od stycznia do września br. podwoił się w porównaniu do danych z roku poprzedniego. Polska miała aż 54-procentowy udział w tym eksporcie.
GUS przedstawił dane mówiące o tym, że miesięcznie wysyłamy do Ukrainy już ponad 100 tys. ton oleju napędowego, a w okresie wakacyjnym było to nawet 120 tys. ton. To zapewnia polskim rafineriom duży rynek zbytu, przez który nie ma konieczności obniżania cen na stacjach paliw - informuje Auto Świat.
Ceny paliw w Polsce w 2023 r. Lepiej już było?
Oprócz ceny netto na kwotę benzyny składają się też opłaty dodatkowe czyli m.in.: akcyza, VAT, opłata paliwowa, opłata emisyjna i marża. Dzięki tarczy antyinflacyjnej czasowo zmniejszono VAT z 23 do 8 proc., ograniczona przez to została wysokość akcyzy i zniesiony został tymczasowo podatek handlowy, którym objęta jest sprzedaż paliw.
Ceny paliw w Polsce - prognozy. Kiedy ceny spadną? Eksperci nie mają dobrych wiadomości
Obecnie widzimy wahania cen paliw i zdarza się, że krótkoterminowo benzyna nieznacznie tanieje, ale przyszły rok nie zapowiada się optymistycznie. Co zatem będzie w 2023 roku gdy tarcza antyinflacyjna przestanie działać? Jeśli rząd jej nie przedłuży, to czeka nas znaczna podwyżka cen paliw w Polsce.
Jak oceniają dziennikarze Auto Świat „ceny nie tylko mogłyby przebić kolejną "psychologiczną barierę" 9 zł za litr, ale wręcz "dobić" do 10 zł za litr." Dotyczy to głównie ceny ON.
Czy tak będzie? Czas pokaże…
Źródło: Auto Świat/ Business Insider Polska
-
"Kreml de la creme". Dlaczego Kaczyński i Glapiński powinni wytłumaczyć się z rosyjskich tropów?
-
Roksana bała się, że spotka ją to samo, co Dorotę z Nowego Targu. "W szpitalach leżą kobiety świadome, że grozi im śmierć"
-
"Roszczeniowe zetki" rozwścieczyły pracodawców. "Rozwydrzone dzieci, które nie dorosły do pracy"
-
Abp Marek Jędraszewski w Boże Ciało nie zapomniał o polityce. Było o aborcji i "niektórych partiach"
-
"Bujaj się Andrzej, robimy swoje". "Przetłumaczył" komentarz Kaczyńskiego na "paradę absurdu" Dudy
- Ta zbrodnia doprowadziła do dymisji na szczycie władzy. Śmierć Jána Kuciaka i wyrok bez precedensu
- Greta Thunberg kończy szkolny protest dla klimatu. "Nie będę mogła dłużej strajkować"
- Trzeci dzień Franciszka w szpitalu. Watykan podał najnowsze informacje o stanie zdrowia papieża
- Zwierzęta na fermie rzucane o beton, uderzane siekierą. "Nie jest to jednostkowy przypadek"
- Kujawsko-pomorskie. Wybuch i wyciek gazu z rurociągu. Ewakuacja mieszkańców