Cena paliwa w Polsce. Kiedy spadnie? Prognozy nie są dobre. W 2023 może być jeszcze gorzej

Ceny paliw w Polsce 2023. Jeśli nic się nie zmieni, to 31 grudnia 2022 przestanie obowiązywać tzw. tarcza antyinflacyjna, która od miesięcy obniżała cenę paliwa w Polsce. Mimo to, już teraz mamy prawie najdroższe paliwo w UE, a drożej jest tylko w Danii i Estonii. W związku ze zmianami, jakie prawdopodobnie zajdą, przyjrzeliśmy się, jak może się kształtować cena paliwa w najbliższych tygodniach. Sytuacja nie wygląda dobrze.

Tarcza antyinflacyjna obowiązuje  do 31 grudnia 2022 r.  Po tym terminie, jeśli rząd nie wydłuży jej po raz kolejny (a na pewno nie przedłuży jej w obecnym kształcie) to na stacjach benzynowych pojawią się ceny wraz z pełnym VATem 23%. Co to znaczy dla przeciętnego kierowcy? Jedno. Będzie drogo, jak nigdy dotychczas. 

Dziennikarze serwisu auto-swiat.pl przeanalizowali sytuację na rynku paliw i nie mają dla kierowców dobrych wiadomości. 

- To, że na stacjach paliw jest drogo, nie oznacza, że nie może być jeszcze drożej. Źle jest już dziś, bo według najnowszych danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego ceny paliw netto w Polsce przekroczyły średnią unijną (104 proc. dla Pb95 i 102 proc. dla ON). Są wyższe niż w wielu innych europejskich krajach – czytamy w portalu. 

Potwierdzają to dane z publikacji "Weekly Oil Bulletin" przygotowanej przez Komisję Europejską. 

- Wynika z niej, że 31 października br. ceny benzyny w Polsce (1,01 euro za litr) nie tylko prześcignęły te w Niemczech (0,98 euro za litr), ale uplasowały się na 3. pozycji wśród krajów UE. Bez uwzględnienia podatków litr Pb95 kosztuje więcej tylko w Danii (1,03 euro za litr) i Estonii (1,04 euro za litr)! Olej napędowy mamy nieco tańszy (1,27 euro za litr) w skali UE – droższy jest w Luksemburgu, Grecji, Niemczech, Finlandii i Belgii – czytamy na stronie auto-swiat.pl. 

Aktualne ceny paliwa na stacjach od 7 do 13 listopada 2022

Według danych portalu e-petrol.pl średnie ceny paliw na polskich stacjach w tygodniu od 7 do 13 listopada 2022 wynoszą:

Pb98 - 7,29-7,42 zł

Pb95 - 6,54-6,67 zł

Diesel - 7,88-8,02 zł

LPG - 2,93-3,02 zł

Dlaczego ceny paliwa w Polsce są tak wysokie? Ekonomiści wyjaśniają

Ekonomiści uważają, że drogie paliwa w naszym kraju to pokłosie m.in. odejścia od importu ropy i paliw z Rosji.

- Rafineria, na przykład płocka, sprzedaje paliwo po cenie takiej, która równoważy cenę paliwa sprowadzonego z zagranicy. Oprócz ceny ARA bierze się też pod uwagę koszty dowiezienia paliwa w określone miejsce. A te koszty od czasów wojny wzrosły. My wcześniej sprowadzaliśmy paliwo z kierunku wschodniego. To był wtedy alternatywny koszt. Podobnie działały wszystkie kraje bałtyckie: Litwa, Łotwa, Estonia, ale są też Niemcy, jest Dania i Holandia. Teraz niemal wszyscy sprowadzają z innego kierunku, co jest zdecydowanie droższe, a Polska czy kraje bałtyckie są od tego innego kierunku dalej. Dlatego nam koszty wzrosły najbardziej - komentował niedawno w Business Insider Polska Adam Czyżewski, ekonomista PKN Orlen.

Kolejną przyczyną może być wzrost eksportu oleju napędowego do Ukrainy, który według danych Eurostatu od stycznia do września br. podwoił się w porównaniu do danych z roku poprzedniego. Polska miała aż 54-procentowy udział w tym eksporcie.

GUS przedstawił dane mówiące o tym, że miesięcznie wysyłamy do Ukrainy już ponad 100 tys. ton oleju napędowego, a w okresie wakacyjnym było to nawet 120 tys. ton. To zapewnia polskim rafineriom duży rynek zbytu, przez który nie ma konieczności obniżania cen na stacjach paliw - informuje Auto Świat. 

Ceny paliw w Polsce w 2023 r. Lepiej już było?

Oprócz ceny netto na kwotę benzyny składają się też opłaty dodatkowe czyli m.in.: akcyza, VAT, opłata paliwowa, opłata emisyjna i marża. Dzięki tarczy antyinflacyjnej czasowo zmniejszono VAT z 23 do 8 proc., ograniczona przez to została wysokość akcyzy i zniesiony został tymczasowo podatek handlowy, którym objęta jest sprzedaż paliw.

 Ceny paliw w Polsce - prognozy. Kiedy ceny spadną? Eksperci nie mają dobrych wiadomości

Obecnie widzimy wahania cen paliw i zdarza się, że krótkoterminowo benzyna nieznacznie tanieje, ale przyszły rok nie zapowiada się optymistycznie. Co zatem będzie w 2023 roku gdy tarcza antyinflacyjna przestanie działać? Jeśli rząd jej nie przedłuży, to czeka nas  znaczna podwyżka cen paliw w Polsce.  

Jak oceniają dziennikarze Auto Świat „ceny nie tylko mogłyby przebić kolejną "psychologiczną barierę" 9 zł za litr, ale wręcz "dobić" do 10 zł za litr." Dotyczy to głównie ceny ON.

Czy tak będzie? Czas pokaże… 

Źródło: Auto Świat/ Business Insider Polska

TOK FM PREMIUM