Premier wprowadza ograniczenia ruchu lotniczego z Warszawy. Jest rozporządzenie [LISTA KIERUNKÓW]

Rząd od 1 maja wprowadza ograniczenia w ruchu lotniczym nad Warszawą. To pokłosie sporu między kontrolerami ruchu lotniczego a ich pracodawcą, czyli Polska Agencją Żeglugi Powietrznej.

Z opublikowanego w Dzienniku Ustaw rozporządzenia wynika, że "wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych" z i na lotniska: Chopina i Modlin. Ma to związek - jak czytamy w rozporządzeniu - z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze. 

W praktyce: starty i wyloty samolotów do końca maja będą mogły odbywać się między godzinami 09.30 - 17.00 "pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności przestrzeni powietrznej nad Warszawą". 

Rozporządzenie zawiera listę kierunków, które mają pierwszeństwo. Są to:

  • Londyn - Heathrow (EGLL);
  • Londyn - Luton (EGGW);
  • Londyn - Stansted (EGSS);
  • Frankfurt (EDDF);
  • Nowy Jork (KJFK);
  • Chicago (KORD);
  • Paryż (LFPG);
  • Bruksela (EBBR);
  • Stambuł (LTFM)
  • Rzym (LIRF);
  • Amsterdam (EHAM);
  • Toronto (CYYZ);
  • Dubaj (OMDB);
  • Incheon (RKSI);
  • Monachium (EDDM);
  • Rzeszów (EPRZ);
  • Wiedeń (LOWW);
  • Tel Awiw (LLBG);
  • Oslo (ENGM);
  • Zurich (LSZH);
  • Dublin (EIDW);
  • Kopenhaga (EKCH);
  • Budapeszt (LHBP);
  • Wilno (EYVI);
  • Praga (LKPR);
  • Bukareszt (LROP);
  • Düsseldorf (EDDL);
  • Barcelona (LEBL);
  • Lizbona (LPPT);
  • Tbilisi (UGTB);
  • Berlin (EDDB);
  • Szczecin-Goleniów (EPSC).

Konflikt kontrolerów ruchu z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej

Rozporządzenie ograniczające ruch lotniczy to pokłosie trwającego od tygodni konfliktu kontrolerów ruchu a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Pracownicy wież z Warszawy masowo składają wypowiedzenia. Odchodzą z dwóch powodów. Nie zgadzają się na obniżenie pensji i warunki pracy (według nich, na wieży nie może pracować tylko jedna osoba, bo stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego). Brak porozumienia grozi częściowym paraliżem na polskim niebie - jeśli sprawdzi się czarny scenariusz, 1 maja zatrudnionych w PAŻP będzie o 30 procent kontrolerów mniej niż jeszcze w marcu.

Dziś o godzinie 10 ma się rozpocząć kolejna tura negocjacji kontrolerów lotów z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Wczoraj, po wystąpieniu ministra infrastruktury, rozmowy zerwano (później je wznowiono, ale ostatecznie zarządzono przerwę do dziś). 

Rozporządzenie wchodzi w życie już 1 maja i na razie ma obowiązywać do końca miesiąca. 

Posłuchaj:

DOSTĘP PREMIUM