Lotniska w środku sezonu: limity na Heathrow, odwołane loty, zgubione bagaże. Poznaj prawa pasażera
Lotnisko Heathrow wprowadza limity pasażerów. Inne lotniska też mają kłopoty
Głównymi przyczynami zamieszania na lotniskach są niewystarczająca obsługa naziemna i protesty pracowników - wynika z komunikatów przewoźników. Braki kadrowe pochodzą jeszcze z początków pandemii koronawirusa, kiedy obostrzenia spowodowały zmniejszenie ruchu turystycznego i konieczność zwalniania obsługi lotnisk.
Dziś choć nowi pracownicy są zatrudniani i szkoleni, to jednak zanim wdrożą się do pracy, miną tygodnie.
Dyrektor naczelny jednego z największych europejskich lotnisk, podlondyńskiego Heathrow, John Holland-Kaye przepraszał za to pasażerów w liście otwartym, o czym napisał New York Times. "Przepraszamy tych, których plany podróży zostały naruszone. W ostatnich tygodniach zdarzały się okresy, w których usługi spadały do poziomu, który był "nie do zaakceptowania" - przyznał.
Jednocześnie zakomunikował, że aż do połowy września lotnisko ograniczy liczbę pasażerów do 100 tys. dziennie. I zaapelował do przewoźników o niesprzedawanie większej liczby biletów.
Podobnie na trudności w obsłudze podróżnych zareagowało amsterdamskie lotnisko Schiphol. Tam w lipcu ograniczono ruch pasażerów do 67,5 tys. dziennie.
Lotnisko Gatwick w Londynie także znalazło podobne rozwiązanie na odwoływane loty. Poinformowało przy tym na swojej stronie, że umożliwi to liniom lotniczym "zarządzanie bardziej przewidywalnymi i niezawodnymi programami lotów w szczycie, podczas wakacji".
Odszkodowanie za odwołany lot. Obowiązki przewoźnika, prawa pasażera
Ograniczanie liczby sprzedawanych biletów, stopniowe dochodzenie do liczby personelu naziemnego i liczby lotów sprzed pandemii - to główne sposoby lotnisk na poradzenie sobie z dotychczasowych chaosem. Ten nierzadko kończył się spóźnionymi i odwołanymi lotami, bałaganem i np. zgubieniem bagaży.
Jeśli takie problemy będą się powtarzać, pasażerowie mają możliwość dochodzenia swoich praw. Właśnie o prawach pasażerów w programie Raport Gospodarczy, w TOK FM, opowiadała Joanna Izdebska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
W przypadku spóźnionych lotów przewoźnik powinien zagwarantować pasażerom opiekę. Ta polega, w zależności od czasu oczekiwania, na zapewnieniu posiłku, napojów lub noclegu. Jeśli nie zrobi tego sam, pasażer ma prawo kupić posiłek, opłacić nocleg w hotelu, a także dojazd do niego, we własnym zakresie. Powinien jednak zachować paragon i dołączyć go do reklamacji, żądając zwrotu kosztów.
W przypadku odwołanych lotów pasażerowie mogą liczyć na to, że linie lotnicze zaproponują im jedną z trzech opcji:
- przebukowanie lotu na pierwszy możliwy termin,
- przebukowanie lotu na dogodny dla pasażera termin,
- zwrot pieniędzy za bilet.
Zagubiony bagaż. Do zgłoszenia tego służy raport niezgodności bagażowej
Podczas chaosu na lotniskach zdarza się, ze linia lotnicza zagubi bagaż pasażera. Migawki z lotniska Heathrow, przedstawiające góry walizek, były dowodem na to, że w czasie tegorocznych wakacji pozbawienie podróżnych bagażu to nagminny problem.
Rozmówczyni Wojciecha Kowalika w TOK FM przypomniała, co należy zrobić, jeśli przytrafi się to właśnie nam. Przede wszystkim należy iść do biura rzeczy zgubionych i znalezionych, pobrać raport niezgodności bagażowej. Na tym etapie podróżny opisuje wygląd walizek i zostawia adres, pod jaki należy dostarczyć znaleziony bagaż. (W przypadku uszkodzenia bagażu bardzo ważne jest, aby zgłosić to w terminie siedmiu dni od daty lotu.)
Osoby, które z powodu zagubionego bagażu zostały bez rzeczy osobistych, powinny je kupić i zachować paragon.
Joanna Izdebska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego podkreśliła, że linie lotnicze niechętnie jednak zwracają koszty zakupu produktów luksusowych. Należy więc pamiętać, żeby zakupy kosmetyków czy ubrań mieściły się w granicach rozsądku, w praktyce do kwoty ok. 7 tys. zł.
Odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot, zgubiony bagaż. Zachowaj dokumenty, wypełnij wniosek
Możliwe jest też ubieganie się o odszkodowanie z powodu opóźnionych lub odwołanych lotów. Linie lotnicze są zwolnione z wypłaty odszkodowań jedynie w sytuacji wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności. Niestety czasem linie lotnicze powołują się na takie okoliczności. W takiej sytuacji spór może rozstrzygnąć jedynie sąd.
W większości przypadków odszkodowania są jednak wypłacane. A pasażer może w ten sposób uzyskać nawet 600 euro.
Ubiegając się o odszkodowanie trzeba wypełnić roszczenie o odszkodowanie. Warto poznać przyczynę opóźnienia czy odwołania lotu i też umieścić ją w roszczeniu.
Dokumenty, jakie należy zachować do złożenia wniosku o odszkodowanie:
- karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o opóźnieniu,
- paragony dokumentujące wydatki za taksówkę, nocleg, posiłki, napoje itd.
Do wypełnienia roszczenia będą też potrzebne:
- numer lotu,
- harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu),
- skala opóźnienia (faktyczny czas odlotu i przylotu).
W przypadku, gdy linie lotnicze nie odpowiedzą na reklamacje pasażerów, skargę można skierować do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
-
Orgia księży w Dąbrowie Górniczej. "Nie da się przejść obojętnie". Prezydent miasta zawiesza współpracę z diecezją
-
Świat opanowała nowa epidemia. Wywołał ją wirus wysokiej inflacji i kryzysu kosztów życia
-
Dwie strzelaniny w Rotterdamie. Policja: Liczne ofiary śmiertelne
-
Katastrofa w seminariach i "ciemna noc" Kościoła. "Stworzono w nim eldorado dla przestępców"
-
Kamienica na Mokotowie oddana w prywatne ręce. Mieszkańcy w strachu. "Nie powinniśmy być tak traktowani"
- "Pudełko na buty" w centrum Warszawy skrywa nie jeden sekret. "Odpowiedź na instagramerskie potrzeby"
- Co dalej w Polsce z węglem? "Możemy być zieloną wyspą, nie brunatną plamą na mapie Europy"
- "Jesteśmy zakładnikami pornograficznej polityki". Symetryści o stanie gry przed wyborami i relacjach z Ukrainą
- TVP płynnie przechodzi od reparacji do antysemityzmu. "Narcystyczna wizja historii"
- Tragedia w przedszkolu w Zabierzowie. Czterolatek wpadł do studni. Chłopiec nie żyje