Co z cenami samochodów? Kiedy przestaną rosnąć?Jakich aut szukają Polacy? Już jest raport Internetowy Samochód Roku 2021 [materiał we współpracy z partnerem]

Coroczny raport Otomoto podsumowuje tendencje na polskim rynku motoryzacyjnym, które wynikają z danych statystycznych serwisu. Jak wynika z najnowszego raportu Internetowy Samochód Roku, doszło do zmian w popycie i podaży na rynku pierwotnym i wtórnym. Raport dostrzega gigantyczne wzrosty segmentu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Omawia też jak zwykle najpopularniejsze marki i modele. Pokazuje też jak obecnie kształtują się upodobania Polaków względem aut używanych i jaki model zastąpił królującego niegdyś w rankingu Volkswagena Golfa.

Raport Internetowy Samochód Roku odpowiada na pytania, co się dzieje z cenami samochodów? Jakiego rodzaju nadwozia szuka blisko połowa Polaków? Jak zachęcić do zakupu i korzystania z aut zeroemisyjnych? Jak zmieniają się gusta Polaków? Czy 300 tys. km to duży przebieg?

Kiedy ceny samochodów przestaną rosnąć?

Rosnące ceny to jeden z tematów, który zdominował dyskusję w motoryzacyjnym świecie 2021 roku. Inflacja dotknęła zarówno rynek samochodów nowych, jak i używanych. Z roku na rok, maleje udział oferowanych, używanych pojazdów w najniższych przedziałach cenowych. Nie przekłada się to jednak na obniżenie średniego wieku samochodów, ani ich przebiegów.

– Nie widać na rynku wystarczająco silnego czynnika, który mógłby odwrócić trend rosnących cen na rynku samochodów osobowych. Jedynie wzrost stóp procentowych, połączony ze znacznym schłodzeniem gospodarki, mógłby istotnie wpłynąć na sytuację na rynku. Jeżeli ceny na rynku samochodów osobowych będą rosły w dotychczasowym tempie, to w ciągu następnych 12 miesięcy możliwe jest ich podwojenie w porównaniu do ich poziomu sprzed pandemii – mówi Jakub Wojtakajtis, dyrektor ds. strategii i zarządzania danych w OLX.

Elektromobilność z efektem kuli śniegowej

Elektromobilność w Polsce rozwija się coraz szybciej. W ubiegłym roku park BEV (samochody całkowicie elektryczne) i PHEV (hybrydy typu plug-in) powiększył się ponad dwukrotnie (o 101% r/r). To rekordowy wynik. Flota elektrycznych pojazdów użytkowych powiększyła się o 97%. W tym segmencie również odnotowano najwyższy wzrost w historii.

– Spodziewamy się, że w 2022 r. rejestracje BEV i PHEV nie będą liczone już w tysiącach, lecz w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy. Mimo że mówimy przede wszystkim o rynku pierwotnym, dynamiczny wzrost liczby ofert na wtórnym rynku samochodów elektrycznych jest kwestią czasu. Będzie postępował wraz z rozwojem floty EV zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Tam rynkowy udział samochodów osobowych z napędem elektrycznym osiągnął średni poziom 18 proc.. Był zatem zbliżony do udziału pojazdów z silnikami Diesla – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Więcej o Rekordowym roku dla pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, oraz m.in. ranking najpopularniejszych nowych i używanych elektryków oraz hybryd na stronach 13-21 raportu ISR 2021. Europe.

Kiedyś królem tego rankingu był Volkswagen Golf, ale kilka lat temu ustąpił miejsca BMW Serii 3. I okazuje się, że ani pandemia, ani inne problemy dotykające branży motoryzacyjnej, nie zmieniają sentymentu polskich kierowców do modeli samochodów używanych. Ranking wygląda niemal identycznie jak przed rokiem. Dla niektórych to nuda, dla innych potwierdzenie stałości rynkowych trendów.

Więcej o rankingu Internetowy Samochód Roku 2021 oraz m.in. zestawienie najpopularniejszych marek i modeli samochodów dostawczych w raporcie ISR Raport Internetowy Samochód Roku 2021 

DOSTĘP PREMIUM